Behöver du hjälp?
Här hittar du vanliga frågor och svar som vi hoppas ska hjälpa dig.

Vanliga frågor och svar

Vad roligt att du vill bli kund hos oss! Du kan bli kund hos Movestic genom att flytta tjänstepension till oss eller starta ett privat pensionssparande. Du har också möjlighet att själv teckna livförsäkring.

Behöver du hjälp eller har frågor, maila eller ring vår kundservice på kund@movestic.se och 08-120 39 320.

Vi hjälper dig gärna med ditt ärende, maila vår kundservice kund@movestic.se eller ring 08-120 39 320!

För att byta fonder loggar du in på Mina Sidor

Logga in här

På Movestic strävar vi alltid efter att hjälpa dig på bästa sätt. Om du inte är nöjd med din upplevelse hos oss vill vi gärna att du först hör av dig till oss så att vi kan göra vårt bästa för att hjälpa dig. Om du är missnöjd med Movestics bemötande, service eller hantering av frågor som rör din försäkring, bör du i första hand kontakta den ansvarige handläggaren eller dennes chef. 

 

Läs mer

Du hittar all info om skadeanmälan här. 

Om du har problem med att logga in på Mina Sidor med Mobilt BankID förselår vi att du testar följande:

  • Prova att starta om appen och gör ett nytt försök
  • Om det fortfarande inte fungerar kan du testa ditt BankID här. 
  • Kontrollera att appen är startad och att du har internetanslutning. Om du saknar BankID kan du hämta det hos din Bank. Försök sedan igen.

 

Läs mer om BankID här

Du hittar alla fonder som finns tillgängliga hos Movestic i vår fondlista. För dig som tillhör ITP och SAF-LO finns ett specifikt utbud. För utbudet i ITP, Klicka här.  För SAF-LO, klicka här

Du kan välja fonderna som finns angivna på denna sida.

När du väljer Movestic för in ITP hamnar du automatiskt i en entrélösning om du inte aktivt väljer fonder själv. Läs mer här.

Movestic är ett svenskt försäkringsbolag som har sitt tillstånd utfärdat i Sverige, vilket inte förändras av Brexit. Finansinspektionen i Sverige reglerar verksamheten Movestic bedriver.

Efterlevandeskydd

Movestic inhämtar löpande information från Statens personadressregister kring avlidna. När information inkommit om att en person som är försäkrad hos Movestic har avlidit skickas ett brev med information om försäkringens innehåll till dödsboet och där framgår om det finns ett efterlevandeskydd i försäkringen. Detta brev skickas normalt inom två veckor från att information om dödsfallet inkommit till Movestic. Om det finns ett efterlevandeskydd innehåller brevet också information om vilka uppgifter vi behöver för att betala ut efterlevandeskyddet.

Som efterlevande behöver du inte skicka in dödsfallsintyg eller släktutredning till Movestic då vi inhämtar detta från Skatteverket. 

Flytt av pension

Beroende på vilken typ av pensionssparande du vill flytta ser processen olika ut. Gäller flytten kollektivavtalad tjänstepension loggar du in på aktuell valcentral. För till exempel SAF-LO är det Fora som är valcentral. Där kan du sedan välja vilket bolag du vill flytta pensionen till.

För tjänstepension utan kollektivavtal och privata pensionssparande behöver du i regel kontakta bolaget du vill flytta din pension till. Har du en förmedlare kan du i första hand kontakta hen. Hos Movestic brukar processen gå till så här:

  • Fyll i en fullmakt. När du fyllt i och skickat in hämtas uppgifter om ditt samlade pensionskapital och vad som är möjligt att flytta.
  • Vi kontaktar dig och hjälper dig att flytta ditt sparande.
  • När sparandet är flyttat tar du del av pensionsboosten och möjligheten att få ditt pensionskapital att växa.

När du flyttar kapitalet i din försäkring tar pensionsbolagen ibland ut en avgift. Movestic ersätter dig för hela den fasta avgiften om du väljer att flytta ditt sparande till oss.

Alla pensionssparanden är inte möjliga att flytta. I Sverige är det numera fri flytträtt på alla tjänstepensioner som startats efter den 1 juli 2007. Det är även fri flytträtt på fond- och depåförsäkringar som startats innan 1 juli 2007.

 

När du flyttar kapitalet i din försäkring tar pensionsbolagen ibland ut en avgift. Movestic ersätter dig för hela den fasta avgiften om du väljer att flytta ditt sparande till oss.

 

Genom att fylla i en fullmakt kan vi hjälpa dig att undersöka om du har flyttbart kapital.

 

Hos Movestic placeras ditt pensionskapital i fonder. Du väljer själv fonder från vårt utbud.

Har du tjänstepension utan kollektivavtal eller privat pensionssparande väljer du fonder från hela vårt utbud som består av över 150 fonder. Gör du inte något fondval placeras ditt kapital i en standardlösning.

Läs mer om fondutbudet

Har du tjänstepension ITP? Då kan du välja fonder från Movestics ITP-utbud som består av elva utvalda och rabatterade fonder. Gör du inte något val placeras ditt kapital i vår entrélösning.

Läs mer om tjänstepension (ITP)

Har du tjänstepension SAF-LO kan du välja fonder från vårt SAF-LO-utbud som består av 14 utvalda rabatterade fonder. Gör du inte något val placeras ditt kapital i vår entrélösning.

Läs mer om SAF-LO tjänstepension

Pensionsrådgivning

Du kan boka ett rådgivningsmöte direkt i vår digitala kalender. I samband med din bokning kommer du behöva du fylla i en fullmakt och lämna information till oss om din livs- och ekonomiska situation.  

Har du frågor och vill komma i kontakt med våra rådgivare kan du skicka en förfrågan.

Rådgivning är kostnadsfritt för dig som är kund Hos Movestic. Du kan bli kund genom att flytta pension till oss eller börja spara.

Kontakta våra rådgivare eller kundservice om du har frågor eller behöver hjälp.

Ett rådgivningsmöte tar 45 till 60 minuter och du träffar någon av våra pensionsexperter fysiskt eller digitalt via Microsoft Teams. Vi lägger upp mötet efter dina behov och önskemål. Oavsett om du har tydliga planer eller bara börjat fundera på att sluta jobba hjälper vi dig att skapa de bästa förutsättningarna utifrån just din position genom att pensionsplanera och få koll på ditt pensionskapital, dina placeringar och ditt försäkringsskydd.

Innan ett möte behöver du:

  • Lämna en fullmakt till oss så vi kan hämta information om din eller dina pensionssparanden och försäkringar
  • Dela med dig av information om ekonomi och livssituation via ett digitalt formulär, Bonnaya, som du får tillgång till i samband med bokning. Alla personuppgifter behandlas enligt vår dataskyddspolicy

En fullmakt ger en utsedd person eller ett företag (fullmaktshavare) rätt att utföra handlingar på uppdrag av någon annan (fullmaktsgivaren).En informationsfullmakt är en fullmakt som är begränsad till att ge fullmaktshavaren rätt att få viss information om försäkringar och pensioner, till exempel från ett försäkringsbolag. Fullmakten kan vara tidsbegränsad eller gälla tills vidare.

Movestic hämtar uppgifter om dina intjänade pensioner hos andra pensionsbolag som du antingen har vi din nuvarande arbetsgivare eller tidigare arbetsgivare. Det kan också vara pension som du sparat till själv. Utöver pensionsuppgifter får uppgifter om andra personförsäkringar som till exempel olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring samt kapitalförsäkringar.

I samband med och inför ett rådgivningsmöre hos Movestic behöver du lämna en fullmakt till oss för att våra rådgivare ska kunna ge så relevanta råd som möjligt.

Bonnaya är det rådgivningsverktyg som våra rådgivare använder. Det används bland annat för att dokumentera rådgivningsmöten, kvalitetssäkring, uppföljning och utvärdering.

I Bonnaya finns också ett digitalt frågeformulär där du lämnar uppgifter till Movestic inför ett rådgivningsmöte. Vi ställer frågor om din ekonomi, familjesituation, kunskaper om sparande och tankar om risk och avkastning. Allt för att vi ska kunna ge dig så bra råd som möjligt och hjälpa dig på bästa sätt.

Gå i pension

Du väljer själv över hur lång tid dina pensionspengar ska betalas ut. Utbetalningen måste dock pågå i minst fem år. Det kan vara lockande att ta ut pengarna under kort tid. Tänk på att dina pengar förhoppningsvis ska räcka under många år och att ditt pensionskapital har möjlighet att fortsätta växa även under utbetalningstiden. Vilket kan innebära att du kan få mer att leva på. Läs mer om att ta ut pension.

Har du efterlevande- och/eller återbetalningsskydd kopplat till din tjänstepension eller privata pensionsförsäkring kan du fundera över om du behöver dem eller inte. Har du inte barn, make, maka eller sambo som är beroende av din pension om du avlider kan du välja bort skyddet. Då får du istället ta del av så en kallad arvsvinst eller riskkompensation som gör att din egen pension blir högre.

Blankett för att ändra eller lägga till återbetalningsskydd

Blankett för att ändra förmånstagare (vem som får din pension om du avlider)

Behöver du mer information eller hjälp om hur du ska gå tillväga är du alltid välkommen att kontakta oss.

En annan del att fundera på när du planerar dina pensionsutbetalningar är skatten. All typ av pension beskattas enligt inkomstskattelagen. Högre pensionsuttag per månad under kort tid ger högre skatt. Läs mer om hur skatten påverkar din pension.

Om du bor utomlands får du din pension utbetald som vanligt men andra skatteregler gäller. Bor du där skatten är lägre än 30 procent som normalt är lägstanivå i Sverige behöver du skicka ett beslut från Skatteverket till ditt pensionsbolag inför din utbetalning. Läs mer om vad som gäller på Skatteverkets hemsida.

Du behöver också skicka in ett intyg för Skatterättslig Hemvist.

Vill du ta ut ditt sparade pensionskapital innan tänkt utbetalningsdatum kan du göra det tidigast när du är 55 år. Tänk på att ta ut pensionskapital i förtid kan påverka din pension negativt, läs mer.

Kontakta oss för mer information och hjälp.

Din pensionsbetalning kommer den 25 varje månad. Om den 25 är en helgdag görs utbetalningen vardagen innan.

Ja! Men under de fem första utbetalningsåren kan du inte sänka ditt månadsbeloppet eller pausa dina utbetalningarna. Däremot kan du höja utbetalningstakten, så länge den sträcker sig över fem år. Begränsningen beror på hur inkomstskattelagen ser ut.

Efter fem år har du möjlighet att både sänka och höja ditt månadsbelopp, så länge du har pensionspengar kvar. Tänk på att du har större ändringsmöjligheter om du planerar efter en lång utbetalningstid eller ett lågt månadsbelopp.

Du kan enkelt göra dina ändringar i uttagsplaneraren!

Logga in

Om pension och sparande

Pension som uppskjuten lön. När du jobbar och betalar skatt avsätts det pengar till den pension du får ut som pensionär. Pensionen består av tre delar: det du får av staten (allmän pension), det dina arbetsgivare sätter av till (tjänstepension) och det du sparar till själv. Hur mycket du får ut i pension beror på hur mycket som satts in under de år du arbetat. Läs mer här.

Hur mycket du ska spara själv beror på till exempel vilken tjänstepension du har och hur mycket du kommer att få från den, men också vad du vill göra som pensionär och hur mycket frihet du vill ha att själv bestämma hur och när du ska gå i pension. Det finns flera sätt att öka på sparande till pensionen, både genom privat sparande och tjänstepension via till exempel löneväxling. Läs mer här.

Om du flyttar utomlands kan du ta med dig din svenska pension. Både allmän pension och tjänstepension betalas ut oavsett vart du flyttar. 

Läs mer

Det finns flera olika alternativ när du ska spara, till exempel sparkonto, fonder, kapitalförsäkring och ISK. Läs mer i vår sparskola

En fond är en portfölj med olika värdepapper, som aktier och obligationer. Genom att spara i en fond istället för att till exempel köpa aktier en eller obligationer sprider du din risk. Läs mer i vår fondskola

En tjänstepension är ett pensionssparande som din arbetsgivare betalar in och sparar åt dig. Du kan ha tjänstepension via ett kollektivavtal, till exempel ITP om du är tjänsteman eller via en individuell lösning som din arbetsgivare skaffat åt dig.

 

Läs mer här

När du kan ta ut din allmänna pension regleras av Pensionsmyndigheten. Du hittar aktuell ålder här. Tjänstepension och privat sparande i pensionsförsäkring kan du i de flesta fall börja ta ut kapital från när du är 55 år. 

 

Läs mer här

Med ett återbetalningsskydd betalas 101 % av dina pensionspengar ut till någon av dina efterlevande, om du skulle avlida innan pensionen betalas ut. Har du en kapitalförsäkring bestämmer du själv vem som i så fall ska få dina pengar. Din tjänstepension kan bara betalas ut till en make, maka, sambo, registrerad partner eller två barn. 

När du sparar i fondförsäkring kan du själv välja hur dina pengar ska placeras. Risken är oftast högre i en fondförsäkring än i en traditionell försäkring, men möjligheterna till högre avkasting är också större. Avkastningen beror på hur börsen går.

 

När du sparar i traditionell försäkring väljer pensionsbolaget åt dig och du kan inte påverka placeringen. Traditionell försäkring förknippas oftast med lägre risk än fondförsäkring eftersom andelen aktier är lägre i traditionell försäkring. Med lägre risk faller inte värdet på kapitalet lika mycket om börsen går ner, men det går inte heller upp lika mycket när börsen stiger.

Läs mer om skillnaderna

Efterlevandeskydd innebär att om du dör innan din make/sambo kommer han eller hon att få din en del av din pension utbetald till sig under resten av sitt liv.

Om du genom livet haft låg eller ingen inkomst alls kommer du att få låg pension och kan få ett tillägg i form av garantipension. Läs mer om garantipension hos Pensionsmyndigheten.

Arbetsgivare

Ja det går bra att ange ett annat konto än ert skattekonto.

 

Normalt betalas preliminärskatten till Skatteverket två bankdagar före den första i efterföljande månad.

 

Ja, arbetsgivare som inte har begärt att Movestic ska skicka information till Skatteverket genom elektronisk filöverföring kan själva redovisa uppgifterna till Skatteverket.  Arbetsgivare som har begärt elektronisk filöverföring behöver enbart signera redovisningsfilen från Movestic.

Nej den kommer att skickas direkt efter att en redovisningsmånad är avslutad, vilket blir den första i efterföljande månad.

Det skapas en redovisningsfil per företag där alla individer som fått utbetalningar specificeras.

Nej det är inte tillåtet att låta preliminärskatten gå genom försäkringsgivarens arbetsgivardeklaration. Det måste redovisas på det företag där individen är anställd.

  • Försäljning av finansiella instrument inför utbetalning – omkring den 12 -13:e
  • Utbetalning till anställd–den 25:e om det är en bankdag
  • Inbetalning av preliminärskatt till skattekonto – 2 bankdagar innan den 1:a
  • Redovisningsfil lämnas till Skatteverket – den 1:a i månaden efter utbetalning
  • Arbetsgivardeklaration signeras av arbetsgivaren senast – den 12:e alla månader utom januari, maj och augusti. Första signering 12 februari 2019

Tjänstepension och andra pensionsförsäkringar är undantagna från rapportering. Direktpensioner med utbetalningstjänst där försäkringsgivaren betalar ut direkt till den anställde istället för företaget omfattas däremot av de nya reglerna.

Nej. Redovisningsfilen som lämnas är per försäkringsgivare och per företag (juridisk enhet).

Arbetsgivaren kan på begäran få en årssammaställning från Movestic och individen får årsbesked.

Om utbetalning har skett under perioden kommer meddelande om det alltid skickas till arbetsgivaren. Om en utbetalning av någon anledning blivit försenad kommer den att redovisas under nästkommande period enligt kontantprincipen.

Nej, vår systemleverantör har ett avtal om att kunna leverera filer till Skatteverkets öppna yta. Det ger inte Movestic samma behörighet som ett registreringsombud som även kan läsa och ändra arbetsgivardeklarationsuppgifter.  Movestic har däremot egna avtal om filöverföring med de arbetsgivare som önskar det.

Om avdrag för särskild löneskatt görs från försäkringen och betalas till konto som valts av arbetsgivaren så kommer beloppet att redovisas separat.

Hittade du inte svaret på din fråga?

Kontakta vår kundservice.

Lär dig mer

Fondskola
Movestics Fondskola
I Movestics Fondskola guidar vi dig genom vanligt förekommande frågor om fonder.
spara pension
Hur mycket behöver jag spara till pensionen?
Många av oss drömmer om friheten att göra det man vill som pensionär samtidigt som man brottas med oron att "ha tillräckligt" mycket pengar. Vi listar vad du kan tänka på när du sparar till pensionen.
Sparskola
Movestics sparskola
I Movestics Sparskola guidar vi dig genom varför det är bra med ett eget sparande.